Co je u nás nového




2013/07
02

Carton Clan: Věci

Carton Clan

Prostě si přišli a dělaj věci

Grafické studio Carton Clan vzniklo zhruba před pěti lety má tedy letos – zhruba – výročí, a za sebou kus práce. Po pěti letech je snad čas na přibrzdit a bilancovat.

Slovo klan pochází z keltštiny, původně znamená rod, kmen, potomstvo, v přeneseném smyslu skupinu lidí spojenou společnými, společenskými zájmy. A karton? – Dle Slovníku cizích slov (SPN, Praha 1966) - a) tuhý papír, b) přípravná kresba, skica na tuhém papíře, c) náhradní list za chybný tisk. Správně je a, b i c. Carton Clan (dále jen CC) - Kristýna Šlajchrtová (1978), Jiří Vaněk (1979), Martin Hůla (1979) – chápou grafické realizace jako kolektivní dílo, podepisují je společným jménem.

Ad a. Zatím se nepřizpůsobili (jako tuhý papír se těžko ohýbají) komerci, reklamě, řešením sloužícím manipulaci.

Ad b. Užitou grafiku chápou coby službu, jako něco, co může pomoci dobré myšlence či projektu.

Ad c. Přijímají převážně zakázky, ke kterým mají osobní vztah, projekty, kterým důvěřují, se kterými se mohou či dokáží ztotožnit. Působí především - ale nejen - v kulturní obalsti - hudba, literatura, výtvarné umění.

Pro Geofyzikální ústav Akademie věd České republiky (ig.cas.cz) vytvořil před nedávnem nový vizuální styl včetně redesignu webových stránek. Navazují v něm (volbou písma, typografickým uspořádáním, barevností) na podobu několika přecházejících ročenek. Nové logo se dynamicky proměňuje, je dobře čitelné v barvě i v černobílém provedení, jak v pozitivu, tak negativu, ve zvětšení i zmenšení.

Před časem se CC zúčastnil soutěže na nový vizuální styl Prahy 4. Ze čtyř barevných čar vytvořil zásobárnu srozumitelných piktogramů, celý informační systém. Soutěž byla, jak už to u podobných soutěží bývá nakonec zrušena, Praha 4 používá červené srdíčko v kombinaci s černou čtyřkou. 

Díky dostupnosti a uživatelské vstřícnosti grafických programů je současná typografie z velké části zasažená kutilstvím. Převládá dojem, že není nic jednoduššího než navrhnout plakát, zalomit katalog, článek, knihu. Všechna ta mizerná loga, nevkusné navštívenky, tupé nápisy, vlezlé poutače, falešné prospekty, prázdné plakáty, manipulativní billboardy, přeplácané časopisy, odpudivé obálky knih atd. – by zasloužily řádný rozbor a zhodnocení. Mohl by to být dobrý námět na příští výstavu.

Na internetu jsou stovky předělávek vrcholného výjevu filmu Pád třetí říše (režie Oliver Hirschibiegel, 2005). Adolf Hitler (Bruno Ganz) se postupně dozvídá o smrti Michaela Jacksona, o změnách v MHD, kdo u nás vyhrál přímé prezidentské volby. Ke spuštění nové verze vlastního webu – „přehledného a aktualizovaného“ – otitulkoval CC dějově shodnou scénu vybranou ale z indického filmu Gandhí to Hitler, uvedeného v roce 2011 s poměrně slušným ohlasem na 61. mezinárodním berlínském filmovém festivalu pod názvem Dear friend Hitler. Posun to je obrovský, příběh natočený v kastovní Indii s indickými herci, získává nové významy.  Místní kompars, generální štáb, Neha Dhupia (Miss Indie 2002) coby Eva Braunová, v hlavní roli snědý Raghubir Yadav. Adolf Hitler se právě dozvěděl, že CC má novej web. Grafici Carton Clanu nemají UMPRUM  - slovy jejich Hitlera – „neučil je Rosťa Vaněk, ani starej Haloun, přišli kdoví odkud a dělají věci“. Spojení obrazu, hindštiny a titulků sedí tak přesně, že téměř slyšíte z úst indického vůdce mateřštinu.   

První nápad (nápad buď je nebo není, nápad se nedá vymyslet) na řešení každé zakázky vzniká při společném sezení, základní koncepce musí být hned na začátku jasná, během další práce a debat se už jenom upřesňuje. Cílem je jednoduché a přímé řešení, které nevzbuzuje marné pocity a falešná očekávání.

Problémem, na který každé grafické studio naráží jsou – mimo jiné - přání a fantazie zadavatelů. - Písmo by mohlo být ještě větší a více ležaté, a co to udělá, když písmena bude vrhat stíny… - Grafická tvorba potřebuje, jako každá tvůrčí práce, svobodu, zadání úkolu by mělo být sice jasné, ale zároveň dostatečně volné.

CC měl štěstí v setkání s Janou Kačurovou. Śéfredaktorka  hudebního magazínu Full Moon ví, co její časopis přináší, jakou cílovou skupinu zajímá, jak by měl působit, ale do grafické podoby nezasahuje.  

Full Moon není zábavný časopis o hudbě, nepřináší aktuální informace doprovázené desítkami barevných fotografií, zpravidla tiskne delší texty, odborné články, subjektivní názory a osobní postřehy, má mnohem blíž k literatuře než k aktuální publicistice. Obsahu odpovídá přehledná typografie, velikost zrcadla stránky, dobře čitelné písmo, výběr a úprava fotografií, které jsou víc volnými ilustracemi než dokumentárními snímky, doplňuje atmosféru textů. Zatímco v jiných časopisech začínají články úvodním odstavcem, ve kterém musí být vše důležité hned řečeno, zdůraznil CC až závěr textů. Tučná, graficky vytržená poslední věta je jako otázka po smyslu celého článku. Stejně znepokojivá jako zenbuddhistické koány - úkoly, na které neexistují logické odpovědi. Za úpravu Full Moonu byl CC nominován do prvního, širšího kola, na cenu CzechGrandDesign.

CC baví hlavně projekty, které nejsou čistě komerční, jejichž význam a smysl může grafika ozřejmit, podpořit. Grafickou tvorbu chápou jako službu dobré věci. Říkají, že je baví strohost. Strohost v chápání CC není chladná konstrukce, řešení postavené na matematicky definovaných vztazích, ale práce (hra) s omezenými grafickými prostředky (plochou, geometrickými obrazci, typem, velikostí, sytostí, hustotou a barevností písma, výběrem, úpravou a zalomením obrazů, kreseb, fotografií ad.). - „Společným znakem naší práce je asi jednoduchost s důrazem na funkci, snažíme se vyhýbat samoúčelným řešením.“

CC pracuje pro řadu nakladatelství a kulturních institucí – Albatros, Brio, Radioservis, Centrum současného umění DOX, Knihovna Václava Havla ad. Pro nakladatelství Paseka upravil mj. tři knihy Pavla Šruta o Lichožroutech - Lichožrouti (2008), Lichožrouti se vracejí (2010), Lichožrouti navždy (2013).

Text Pavla Šruta je členěný do krátkých, často jednovětých, odstavců, knihy proto mají netypickou sazbu pracující s plovoucí výškou zrcadla a prázdnými místy. Díky tomu kniha dýchá, a dostatečný prostor prospívá i ilustracím Galiny Miklínové. Lichožrouti už získali několik ocenění: v soutěži Nejkrásnější kniha roku 2009, 3. místo; SUK 2009, Cena Knihovníků; Magnesia Litera 2011, Kniha desetiletí.

Pro pražský obchod a galerii Futurista Universum CC pravidelně připravuje katalog aktuálních novinek Fresh, průvodce po architektonických památkách Prahy (vedle art deca a kubismu to byly stanice pražského metra ve fotografiích Ester Havlové) a vytvořil i dvě limitované sady „taoistických prázdných knih“. Černá a bílá kniha byly v červenci 2013 vystavené v archivní knihovně centru DOX v rámci projektu autorských knih Polička.

Podoba prázdných knih je odvozená z velikosti a rozsahu dvou realizací pro Archiv výtvarného umění – sborníků Výtvarné umění 1950-1971, 1990-1996 a Rovnoběžky a průsečíky (2010).

Archiv uložený ve 1400 banánových krabic byl v roce 2008 jednou ze zahajovacích výstav Centra současného umění DOX. Od roku 2009 v DOXu provozuje občanské sdružení Archiv výtvarného umění odbornou knihovnu, v prostoru přilehlé Malé věže pořádá výstavy.

Carton Clan pro Archiv od začátku zajišťuje veškeré (pozvánky, pohlednice, plakáty, katalogy, panely, design výstav) grafické práce. 

jih